ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 植草学園大学研究紀要
  1. 植草学園大学研究紀要
  2. 10巻

子どもの発達段階と記憶を重視した英語指導法の効果 : 小学校 5・6 年生用デジタル教材の開発から

https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/424
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/424
27d9fdcd-586e-4aca-8612-e801ae6b9610
名前 / ファイル ライセンス アクション
uedai_10_10_s_hasegawa.pdf uedai_10_10_s_hasegawa (1.8 MB)
license.icon
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2018-03-29
タイトル
タイトル 子どもの発達段階と記憶を重視した英語指導法の効果 : 小学校 5・6 年生用デジタル教材の開発から
言語 ja
タイトル
タイトル The Effects of an Instructional Method Focused on Child Developmental Stages and Memory : From the Creation of Computer-Based English Teaching Materials for Fifth and Sixth Graders
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 発達段階
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 指導法
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 記憶
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 知的好奇心
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 デジタル教材
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Developmental stages
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Instructional method
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Memory
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Intellectual curiosity
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Computer-based English teaching materials
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 長谷川, 修治

× 長谷川, 修治

WEKO 690

ja 長谷川, 修治

en HASEGAWA, Shuji
HASEGAWA, Shuji

Search repository
安藤, 則夫

× 安藤, 則夫

WEKO 691

ja 安藤, 則夫

en ANDO, Norio
ANDO, Norio

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は小学校5・6年生を対象として,子どもの発達段階に応じたことばの学習ができ,知的好奇心を喚起できて,学習事項が記憶に残ることを重視した指導法の効果を,デジタル教材の開発という視点から検証することを目的とした。そのため,公立小学校の5・6年生合計32名を対象に教員による教室での一斉指導で,指導法の根幹は変えずに,「手作り教材と肉声を使った A 方式」と「開発したデジタル教材を使ったB 方式」で比較した。まず,指導の10分後,1週間後,2週間後の記憶の残存状態を記憶テストで測定した結果,両方式で日時の経過により記憶の想起が良くなる「レミニセンス」という現象が確認された。次に,意識調査の結果,両方式ともに「楽しく勉強になる」という肯定的意見が大多数を占めた。さらに,「パソコンを使った授業(B 方式)の方が英語を覚えられる」という反応が圧倒的に多かった。よって,開発した指導法は記憶効果が高く知的好奇心を喚起できると同時に,パソコンによる指導に適していると考えられた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to verify the effects of the instructional method underlying computer-based English teaching materials developed for fifth and sixth graders. To complete the study, two variations (Type A and Type B) were compared, without changing the basic procedure of the instructional method. Type A was carried out using a conventional method practiced by an instructor using hand-made teaching materials and naturally spoken voice.
Meanwhile, Type B was performed using the new style by an instructor employing a projector and a computer loaded with the newly developed teaching materials. After the instruction in Type A and Type B, memory tests and questionnaires were administered to a total of 32 fifth and sixth graders in a local elementary school.
In both Type A and Type B, a first memory test was conducted 10 minutes after instruction, a second test 1 week later, and a third test 2 weeks later. Each test consisted of five English phrases that had appeared in each instruction session.
The students were required to write the equivalent Japanese after listening to the individual English phrases orally presented by the instructor twice for each. In both Type A and Type B, an initial questionnaire including two items was given to the students immediately after each class.
The two items were “Did you enjoy the class?” and “Was the class educational for you?” In addition to this, a second questionnaire consisting of one item was administered to the students after two lessons of both Type A and Type B. The question item was “How do you prefer to learn English phrases, with Type A or Type B?” The results revealed the following. (1) In both Type A and Type B, there was gradual increase in the students' memory of the five English phrases learned, from 10 minutes after the instruction to 2 weeks later. This phenomenon is called “reminiscence” in psychology. (2) To the question “Did you enjoy the class?” the affirmative answer was chosen 81% of the time in Type A, and 84% of the time in Type B. To the question “Was the class educational for you?” the affirmative answer was chosen 72% of the time in Type A, and 84% of the time in Type B. (3) To the final question, Type B was preferred by 68% of the students, while Type A was 10%. Accordingly, it was thought that the instructional method underlying the computer-based teaching materials was effective not only for retaining learning matters in memory, but also for stimulating the intellectual curiosity of the students. Furthermore, it was confirmed that the students preferred the computer-based instruction over the conventional hand-made style.
言語 en
書誌情報 ja : 植草学園大学研究紀要 : 創立10周年記念号
en : Bulletin of Education and Health Science, Uekusa-Gakuen University

巻 10, p. 51-62, ページ数 197, 発行日 2018-03-31
出版者
出版者 植草学園大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18835988
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:37:45.568845
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3