ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 植草学園大学研究紀要
  1. 植草学園大学研究紀要
  2. 8巻

ロール・プレイングを活かした物語作りの意味2 : 自分の力で事態を変革する教員(保育者)の育成を目指して

https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/383
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/383
b4f5052e-7621-4d41-9907-0d973e0bdfed
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00010185939.pdf KJ00010185939.pdf (575.7 kB)
license.icon
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-05-26
タイトル
タイトル ロール・プレイングを活かした物語作りの意味2 : 自分の力で事態を変革する教員(保育者)の育成を目指して
言語 ja
タイトル
タイトル The Significance of Student Story-Making in group based on Role-Playing 2 : With the Aim of Enhancing Student Problem-Solving Skills
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教員(保育者)養成
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ロール・プレイング
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 物語作り
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 絵本
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 問題解決
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Teacher training for Early Childhood Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Role Playing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Making stories
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Picture book
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Problem solving
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12412714
著者 久保, 隼人

× 久保, 隼人

WEKO 646

ja 久保, 隼人

en KUBO, Hayato
KUBO, Hayato

Search repository
植草, 一世

× 植草, 一世

WEKO 647

ja 植草, 一世

en UEKUSA, Kazuyo
UEKUSA, Kazuyo

Search repository
安藤, 則夫

× 安藤, 則夫

WEKO 648

ja 安藤, 則夫

en ANDO, Norio
ANDO, Norio

Search repository
馬場, 彩果

× 馬場, 彩果

WEKO 649

ja 馬場, 彩果

en BABA, Ayaka
BABA, Ayaka

Search repository
抄録(日)
内容記述タイプ Abstract
内容記述 教員(保育者)養成における専門性を高めるためにロール・プレイング(以下,R・Pと示す)の活用についてこれまで検証が行われてきた。しかし教員養成の授業で使うためには授業時間の保障や動きを伴う空間の確保などの課題が残っていた。そのため,通常の授業でR・Pを充分に活用できるように,これまで絵本を活用して物語作りをするR・P(以下,物語作りR・Pと示す)を考案し検証を重ねてきた。今回の研究では仲間や友人に関わる物語作りR・Pの効果を検証するため,活動を行った。その結果,親子関係のテーマ設定時と同様に,対等な関係性においても他者の心情に気づき,心理的役割の取得が得られた。さらに親子関係における課題とは異なり,肯定的な解決姿勢が見られた。困難な事態を変革する力の養成についてはまだ十分ではないが,その能力の養成の可能性が認められた。物語作りR・Pは基礎的な効果があることが確かめられた。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Role-playing (RP) is said to be effective for the purpose of enhancing the expertise of students in teacher training for early childhood education. However, it is difficult to introduce RP in a teacher training class in the original way.
Therefore in order to fully take advantage of RP in a class, we have modified it. We call the modified RP Story Making RP (SMRP). In this study, we confirmed the effect of SMRP with a theme of peer relationships on the acquisition of problem solving abilities. Compared to previous SMRPs with themes of child-parent relationship, students were able to gain awareness of the feelings of peers in the same way. As to their problem solving abilities, they seemed to experience more positive feelings compared to the previous SMRPs. Students became able to take their roles more actively in SMRP with the theme of peer relationship than in SMRP with the theme of child-parent relationships which might contain the heavier tasks. The result showed the potential effectiveness of SMRP with a theme of peer relationships for teacher training.
言語 en
書誌情報 ja : 植草学園大学研究紀要
en : Bulletin of Education and Health Sciences, Uekusa-Gakuen University

巻 8, p. 73-83, ページ数 163, 発行日 2016-03-01
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 8
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00010185939
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18835988
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:38:24.073460
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3