ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 植草学園大学研究紀要
  1. 植草学園大学研究紀要
  2. 7巻

子どもの発達段階を考慮した英語指導法の効果 : 記憶と知的好奇心に焦点を当てて

https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/365
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/365
27e5fb66-7355-4600-9dda-221b0c17dc71
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00009821819.pdf KJ00009821819.pdf (327.2 kB)
license.icon
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-05-26
タイトル
タイトル 子どもの発達段階を考慮した英語指導法の効果 : 記憶と知的好奇心に焦点を当てて
言語 ja
タイトル
タイトル The Effects of English Instructional Method Considering Developmental Stages of Children : Focusing on Memory and Intellectual Curiosity
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 発達段階
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 指導法
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 記憶
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 知的好奇心
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 英語教材
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Developmental stages
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Instructional method
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Memory
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Intellectual curiosity
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 English teaching materials
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12412714
著者 長谷川, 修治

× 長谷川, 修治

WEKO 618

ja 長谷川, 修治

en HASEGAWA, Shuji
HASEGAWA, Shuji

Search repository
安藤, 則夫

× 安藤, 則夫

WEKO 619

ja 安藤, 則夫

en ANDO, Norio
ANDO, Norio

Search repository
抄録(日)
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,小学生用デジタル英語教材『太郎と花子のLet’s Learn English!』(長谷川・安藤,2013)の根幹となる指導法の効果を検証することを目的とした。そのため,教室での一斉指導で同一の指導法に基づき,「手作り教材と肉声を使用して行う従来型(A方式)」と「開発したデジタル教材を使って行う新案型(B方式)」とで比較した。小学校5・6年生32名を対象に両方式で指導後,まず,記憶の残存状態を「記憶テスト」で確認した結果,A方式は10分後から1週間後まで,B方式は10分後から2週間後まで,それぞれ記憶の減衰は少なく,学習した英語フレーズの80%以上を想起できた。次に,授業直後に「意識調査」をした結果,「楽しかったですか?」という質問項目への肯定的回答は,A方式では91%,B方式では89%を占めた。
また,「勉強になりましたか?」という質問項目への肯定的回答は,A方式とB方式でともに94%を占めた。
したがって,子どもの発達段階を考慮して開発した教材の根幹となる指導法は,学習事項が記憶に残るばかりでなく,「楽しい」と同時に「勉強になる」ことから知的好奇心も喚起できると考えられた。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to verify the effects of the instructional method underlying the computer-based English teaching materials, Taro and Hanako’s “Let’s Learn English!”(2013) developed by Hasegawa and Ando for elementary school students. In order to complete the study, the new instructional method was compared with another method based on the concept of the new method, referring to one as Type A and the other Type B. Type A was a conventional style practiced by an instructor using hand-made teaching materials and naturally spoken voice.
Meanwhile, Type B was a new style performed by an instructor with the help of a projector and a computer loaded with the newly developed teaching materials. After the instruction in Type A and Type B, memory tests and a questionnaire were administered to a total of 32 fifth and sixth graders in a local elementary school. In Type A, a first memory test was conducted 10 minutes after instruction, and then a second test 1 week later. In Type B, the first one was 10 minutes after the instruction, and then the second 2 weeks after. In both Type A and Type B, a questionnaire was given to the students immediately after each class. The results revealed the following: (1) In both cases, there was little decrease in the memory on the five English phrases learned, more than 80% of which were recalled by the students; (2) To the question item “Did you enjoy the class?” the affirmative answer was chosen 91% of the time in Type A, and 89% of the time in Type B; (3) To the question item “Was the class educational?” the affirmative answer was chosen 94% of the time in both Type A and Type B. Accordingly, it was thought that the relevant instructional method underlying the computer-based teaching materials developed considering the developmental stages of children was effective not only for retaining learning matters in the memory, but also for promoting the intellectual curiosity of children, owing to the feeling by the students that the materials were “enjoyable” and “educational.”
言語 en
書誌情報 ja : 植草学園大学研究紀要
en : Bulletin of Education and Health Sciences, Uekusa-Gakuen University

巻 7, p. 37-45, ページ数 139, 発行日 2015-03-01
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 6
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00009821819
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18835988
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:38:54.595952
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3