ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 植草学園大学研究紀要
  1. 植草学園大学研究紀要
  2. 12巻

小学生用デジタル教材で英語力に不安を抱える大学生のリスニング力は向上するか : 英語の教科化に対応できる小学校教員養成のために

https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/510
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/510
6ccc0b29-e4fe-4499-ba98-51e13cc8223f
名前 / ファイル ライセンス アクション
uedai_12_06_s_hasegawa.pdf uedai_12_06_s_hasegawa (1.1 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-09-25
タイトル
タイトル 小学生用デジタル教材で英語力に不安を抱える大学生のリスニング力は向上するか : 英語の教科化に対応できる小学校教員養成のために
言語 ja
タイトル
タイトル Does Listening Comprehension of University Students with Low English Proficiency Improve with the Use of Digital Teaching Materials for Elementary School Children? : Elementary School English Teacher Training
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小学校5・6年生
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 デジタル教材
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 大学生の英語力
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 リスニング力
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小学校教員養成
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Elementary school 5th and 6th graders
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Digital teaching materials
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 English proficiency of university students
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 Listening comprehension
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Elementary school teacher training
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 長谷川, 修治

× 長谷川, 修治

WEKO 946

ja 長谷川, 修治

en HASEGAWA, Shuji
HASEGAWA, Shuji

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 リスニング力は他の英語力への転移が大きいと言われる。そこで本研究の目的は,小学校教員養成課程の必修授業で,ICT教材への理解を深める一環として,5・6年生用デジタル教材の学習を経験することで,英語力に不安を抱える大学生のリスニング力が向上するかを調査することであった。そのため「初等英語教育通論」の受講生35名(1年生27名+2年生以上8名)に,授業の冒頭15分で,独自に開発したデジタル教材による一斉学習を5回体験してもらった。英検準2級のリスニングテストで事前・事後の成績を測定した結果,受講生全体と2年生以上では有意な差はなかったが,1年生は成績が向上し5%水準で有意な差があった。事後に実施した情意面に関する5件法のアンケートでは,「この教材は楽しい」「このような教材でもっと勉強したい」という項目で,1年生の平均値が2年生以上より高く,5%水準で有意な差となった。よって5・6年生用デジタル教材は,英語力に不安を抱える大学1年生の英語力向上に活用できるのではないかと示唆された。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 English listening comprehension is said to greatly transfer to the other language skills. Based on this idea, the purpose of this study was to examine whether the listening comprehension of university students with low English proficiency, enrolled in a compulsory elementary teacher training class, improved with the use of digital teaching materials for 5th and 6th graders. This examination was carried out as part of an effort to deepen the students' understanding of ICT teaching materials by actually using them for study. In order to complete the study, 35 students (27 freshmen and 8 upper year students) attending “An Introduction to Elementary English Education” participated in a group study employing originally developed teaching materials. A total of five sessions were held using the first fifteen minutes of class every week. The participants' listening comprehension was measured employing a listening section of the pre-second grade EIKEN test, which is the officially designated minimum level for students completing senior high school.
The results showed that the average score of the freshmen increased to produce a significant difference at the 5% level between the pre- and post-test, while that of the upper year students produced no difference. A questionnaire employing a five-point Likert scale, administered with the post-test, showed that the average score of the freshmen was higher than that of the upper year students, producing a significant difference at the 5% level on each reply to the questions:
“Are these teaching materials interesting?” and “Do you want to study more with these kinds of teaching materials?”
Therefore, it was suggested that these digital teaching materials for 5th and 6th graders could be utilized for improving the low English proficiency of university freshmen.
言語 en
書誌情報 ja : 植草学園大学研究紀要
en : Bulletin of education and health sciences, Uekusa-Gakuen University

巻 12, p. 61-72, ページ数 147, 発行日 2020-03-31
出版者
出版者 植草学園大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1883-5988
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12412714
論文ID(NAID)
識別子タイプ NAID
関連識別子 40022203320
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:36:27.910561
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3