ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 植草学園大学研究紀要
  1. 植草学園大学研究紀要
  2. 8巻

「保育実践演習」における学生の実践力養成について : 出前保育を通して

https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/385
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/385
f47577b9-7401-4470-83de-588e68606744
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00010186619.pdf KJ00010186619.pdf (693.5 kB)
license.icon
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-05-26
タイトル
タイトル 「保育実践演習」における学生の実践力養成について : 出前保育を通して
言語 ja
タイトル
タイトル Practical skill training During Childcare Practicum : Through work at a childcare service
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 保育実践演習
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 出前保育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 実践力養成
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 childcare practice exercise
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 the delivery class of childcare activity
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 practical skill
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12412714
著者 栗原, ひとみ

× 栗原, ひとみ

WEKO 651

ja 栗原, ひとみ

en KURIHARA, Hitomi
KURIHARA, Hitomi

Search repository
抄録(日)
内容記述タイプ Abstract
内容記述 筆者は「保育実践演習」という科目で出前保育を実践した。ここでいう出前保育とは幼稚園・保育園の一定時間の保育を請け負い,指導案を作成し,パフォーマンスをすることで保育活動の一端を担い,園の保育目標に寄与する活動を提供することである。出前保育を行う効果は次の3点が挙げられる。①学内と学外の相互循環で学ぶことができる。②チーム活動の意義を学ぶことができる。③臨場感の中で,子どもから,保育者から,学友からの3者から学ぶことができる。出前保育の特長には次の4点が挙げられる。①ゴールが明確である。②フィードバックが動機づけに繋がる。③チームで保育することを経験する。④集団による協働性が培われる。今後の課題としては3点が挙げられる。①園の保育目標のパフォーマンスへの反映。②パフォーマンスの独創性。③援助の方向性である。保育者養成段階において,学生集団で,子ども集団を保育する経験を用意し,学生に実践力を携えたい。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The author of this article conducted her childcare practicum through a childcare dispatch service. Dispatch childcare involves limited-time contract work at kindergartens and nursery schools, with responsibilities in-cluding the creation of lesson plans, goals for childcare, thus contributing to the aims and activities of each specific facility. From participating in this kind of childcare service, three effects were observed:
1- It was possible to learn both inside and outside of school.
2- It was possible to learn the meaning of team activities.
3- It was possible to learn from children, teachers and classmates.
Teaching classes involved the following four points:
1- Clear goals.
2- Feedback leads to motivation.
3- Experience caring for children in teams.
4- Group co-operation is cultivated.
Possible future topics include the following three points:
1- Reflections on performance of the facility’s childcare goals.
2- Creativity in performance.
3- Direction of assistance.
At the preschool training phase, the author thinks that effective use of groups of students caring for children would support the students learning of practical skills.
言語 en
書誌情報 ja : 植草学園大学研究紀要
en : Bulletin of Education and Health Sciences, Uekusa-Gakuen University

巻 8, p. 95-105, ページ数 163, 発行日 2016-03-01
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 10
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00010186619
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18835988
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:38:20.413306
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3