WEKO3
アイテム
通常学級における発達障害児への支援に関する調査研究 : 担任と保護者への質問紙調査を通して
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/269
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/269fcf90dde-5d16-45f5-9051-b8b1f6eac1d7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 通常学級における発達障害児への支援に関する調査研究 : 担任と保護者への質問紙調査を通して | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Survey concerning support of developmentally-disabled children in regular classes : based on questionnaires from parents and teachers | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 通常学級担任 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 支援 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保護者 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | homeroom teacher of regular classes | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | developmentally-disabled children | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | support | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | parents | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12412714 | |||||
著者 |
桑田, 良子
× 桑田, 良子× 山田, 純子 |
|||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 通常学級に在籍する発達障害児の保護者が担任•学校に対してどのような援助を求めているのか,また,発達障害児を担任している教員が,実際どのような支援を現場で行っているのか,どのような思いで教育にあたっているのかなど,特別支援教育の現状をアンケート調査することで実態把握した。その結果,保護者と教員の思いは,子どものよりよい成長を望んでいる点では一致しているものの,その成長過程での支援のありかたについては立場の違いもあって,相理点がいくつかみられた。ここではそれらの考えの違いを分析考察することで,今後の支援の在り方の方向性や教育内容をさぐり,保護者のニーズを知る,人とかかわる力をつけるなど5点を教員への提言としてまとめた。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | We surveyed the present state of practical supports for developmentally-disabled children (DDC) studying in regular classes using questionnaires from parents and teachers. The survey revealed that parents and teachers both wish for improved child development, but tend to have differing opinions on methods of supporting them. On the basis of the research, the desired educational content for practical DDC support was summarized by five proposals for teachers, such as to knowing the parents' needs and encouraging better communications with children. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 植草学園大学研究紀要 en : Bulletin of Education and Health Sciences, Uekusa-Gakuen University 巻 2, p. 59-68, ページ数 115, 発行日 2010-03-01 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 10 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00008211119 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 18835988 |