ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 植草学園大学研究紀要
  1. 植草学園大学研究紀要
  2. 14巻

小学生用デジタル教材で小学校教員の英語力は向上するか : 大学生と現職教員の比較による調査

https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/568
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/568
2354e7d2-5f4f-4895-aa35-644c6b6d07a1
名前 / ファイル ライセンス アクション
uetdai-14_03_s_hasegawa.pdf uetdai-14_03_s_hasegawa (6.0 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-06-11
タイトル
タイトル 小学生用デジタル教材で小学校教員の英語力は向上するか : 大学生と現職教員の比較による調査
言語 ja
タイトル
タイトル Will Digital Teaching Materials for Elementary School Students Improve the English Proficiency of Elementary School Teachers? : Comparison of University Students and Incumbent Teachersー
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小学校5. 6年生
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 デジタル教材
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 リスニングカ
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 大学生
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小学校教貫
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Elementary school 5th and 6th graders
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Digital teaching materials
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Listening comprehension
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 University students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Elementary school teachers
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 長谷川, 修治

× 長谷川, 修治

WEKO 1119

ja 長谷川, 修治

en HASEGAWA, Shuji
HASEGAWA, Shuji

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は, 小学校5 - 6年生を対象としたデジタル教材で, 小学校教員の英語力が向上するかを, 大学1年生のデータと比較して推定することであった。そのため,一日かけて行われる免許状更新講習で, 現職教員18名にまず英検準2級のリスニン・グテストを実施した。次に, 小学生用デジタル教材による一斉 授業を1っのLesson (15分程度)体験してもらい, 情意面に関する6項目の質問紙調査(5件法)を実施した。そのリスニングテストの結果を, この教材で同様の学晋を5回実施した大学1年生27名の事前テストの結 果と比較したところ, 有意な差はなかった。また, 同様の質問紙調査を実施した大学1年生の結果と比較し たところ, 6項目全てで有意な差はなかった。この大学1年生は小学生用デジタル教材を使用した一斉授業 を毎週1回の割合で合計5回経験した結果, リスニングカの有意な向上を示した。したがって, 現職教員も 同じような学習をすればリスニングカの向上が期待でき, 総合的な英語力の向上につながるのではないかと 示唆された。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to estimate whether the English proficiency of elementary school teachers would improve with use of digital teaching materials for 5th and 6th graders by comparing the results with the data of university freshmen. Therefore, an EIKEN Grade Pre-2 listening test was conducted during the one-day license renewal class held for 18 incumbent elementary school teachers. They were subsequently asked to experience one lesson (about 15 minutes) using digital teaching materials for elementary school students, followed by a six-item questionnaire (a five-point Likert scale) on emotional aspects. When the results of the listening test were compared with those of the pre-test of 27 university freshmen who experienced the same learning five times with these teaching materials, there was no significant difference. In addition, when compared with the results of the university freshmen who were given the same questionnaire, there was no significant difference in any of the six items. These university freshmen experienced a total of five lessons using these digital teaching materials once a week, and showed a significant improvement in listening skills. Therefore, it was suggested that incumbent elementary school teachers can expect to improve their listening skills if they learn in the same way, which will lead to an improvement in their overall English proficiency.
言語 en
書誌情報 ja : 植草学園大学紀要
en : Bulletin of Education and Health Science, Uekusa-Gakuen University 14

巻 14, p. 27-35, ページ数 99, 発行日 2022-03-31
出版者
出版者 植草学園大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18835988
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12412714
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:35:22.961683
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3