WEKO3
アイテム
特別な配慮を要する子を含めた…より充実した保育実践の探究(1): 同一保育場面を保育・教育・医療の専門家がみたときの視点の違いに関する分析
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/427
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/4271b412445-31bf-4307-9a98-5dfc4c756558
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-03-29 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 特別な配慮を要する子を含めた…より充実した保育実践の探究(1): 同一保育場面を保育・教育・医療の専門家がみたときの視点の違いに関する分析 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Research on Childcare Practices Including Child With Special Needs (1) : Analyzing the Different Viewpoints of Three Specialists Watching the Same Childcare Practice Scene | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 特別な配慮を要する子 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育実践 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育・教育・医療 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 視点の違い | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | child with special needs | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | practice in childcare | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | childcare/education/medical | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | differences in viewpoint | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
広瀬, 由紀
× 広瀬, 由紀× 實川, 慎子× 加藤, 悦子× 植草, 一世× 相磯, 友子× 上原, 朗× 松田, 雅弘 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,特別な配慮を要する子を含めた保育活動において,同じ保育場面を保育・教育・医療の専門家が見たときの視点の違いを明らかにすることである。それぞれの領域の専門家が,映像に移された保育場面を見て感じたことを記し,それを定性的コーディングにて分析した。その結果,保育の専門家は子どもの内面など目には見えない部分について,特別支援教育の専門家は特定の子どもの行動などについて,医療の専門家では衛生・健康などの場面について着目していることが明らかとなった。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to clarify the difference in perspective of specialists from three different fields: childcare, education and medicine. They watched the same movie of the childcare practice. After that, they commented based on their own fields of expertise. We analyzed their comments by means of a qualitative cording. As a result, we can find out these differences. 1. Childcare specialists focused on the children's mentality. 2. Educational specialists focused on the behavior of a particular child. 3. Medical specialists focused on the health of the child. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 植草学園大学研究紀要 : 創立10周年記念号 en : Bulletin of Education and Health Sciences, UEKUSA-GAKUEN University 巻 10, p. 83-92, ページ数 197 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 18835988 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |