WEKO3
アイテム
教員養成課程の学生を対象とした干潟での自然体験プログラムの実践
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/426
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/426f97488c1-fabd-4ff4-807d-f0fab60adef4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-03-29 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教員養成課程の学生を対象とした干潟での自然体験プログラムの実践 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Practice of the Tideland Nature Experience Program for Students of the Teacher Training Course | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 干潟 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自然体験プログラム | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 比較と変化 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教員養成課程 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 五感 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | tideland | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nature experience program | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | comparison and change | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | students of teacher training course | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | five senses | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
早川, 雅晴
× 早川, 雅晴 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 実感の伴った理解を図る理科学習を実践するための基礎を築くことを目的として,教員養成課程の学生を対象に行っている野外実習の報告である。東京湾の最奥部に位置する三番瀬干潟で,五感を使った自然体験をさせることで,学生自らによる気付きを体験させることができた。また、そこで出会った生物について「比較」と「変化」の視点を意識して観察させることで,深い学びと興味関心の喚起に効果的であった。この経験により,将来理科教育の実践者として,自身の自然体験を基にした説得力を持った授業を行うことが期待できる。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This report is a record of the field practice, the purpose of which is for students of the teacher training course to gain understanding through actual feeling and thereby establishing basic knowledge for their study of science. Students were able to discover various things by natural experience using their five senses by oneself in the Sanban-se tideland located in the penetralia of Tokyo Bay. In addition, it was effective for deep learning and awakening of their interest by observing the creatures which they came across there, and while being conscious of the viewpoints of “comparison” and “change”. By this experience, the students should be able to teach science, in the future, with the persuasive power based on their own natural experience. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 植草学園大学研究紀要 : 創立10周年記念号 en : Bulletin of Education and Health Science, Uekusa-Gakuen University 巻 10, p. 73-82, ページ数 197, 発行日 2018-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 植草学園大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 18835988 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |