WEKO3
アイテム
小学校音楽科の鑑賞教育における課題 : 鑑賞指導法への提言(3)
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/420
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/4203d6d9a2b-30ac-4497-b931-543d604c9752
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-03-29 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学校音楽科の鑑賞教育における課題 : 鑑賞指導法への提言(3) | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Problems in the Teaching of Appreciation in the Elementary School Music Department : Proposal (3) Regarding Teaching Methods for Music Appreciation | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学校音楽科 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 鑑賞教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 和音 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 和声 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 音色 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | elementary school music | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | music appreciation education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | chord | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | harmony | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | tone color | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
川端, 眞由美
× 川端, 眞由美× 柴辻, 純子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 保育士の国家試験における音楽実技の歌の伴奏法に因るのか,保育士・幼稚園教諭の養成校における音楽関連教科では,和音に関しては専らコードネームに基づく指導の傾向がある。それは,五線上の指示通りに演奏をすれば伴奏としての体裁が保てることと,指導する側も学生の思考力を必要とせずに授業を進行できるという容易さに起因すると考えられる。しかし,小学校教育現場の音楽科の教科書では和音の名称が取り上げられ,平成27年度の改訂版では和声進行の指導への方向性が見えてくる。そこで,小学校音楽科の教科書に掲げられている和音に関する単元を検証し,養成課程ではどのように和音と和声を指導したらよいのかを考察し,小学校音楽科の和音との関わり方を検討する。さらに鑑賞教材として,和音の響きやその音色の変化を感じとれるように児童を導くためには,どのような指導上の工夫が必要とされるかを,音楽学の立場より導き出すことを主要目的として総合的に論じた。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Teacher training courses on music tend to be unbalanced for accompaniment instruction on chords based exclusively on chord names. This is because they constitute a standard form as the accompaniment and instruction on the stave can proceed without any intellectual involvement of the student. However, in the elementary school music department textbook, chord names are addressed revealing a trend towards harmony progression instruction in the 2015 revised edition. For this reason we inspected the unit about chords advocated by the elementary school music department textbook and considered how chords and harmony in the teacher training course should be taught, while examining how this relates to chord use in the elementary school education. |
|||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 植草学園大学研究紀要 : 創立10周年記念号 en : Bulletin of Education and Health Science, Uekusa-Gakuen University 巻 10, p. 21-30, ページ数 197, 発行日 2018-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 植草学園大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 18835988 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |