WEKO3
アイテム
通常学級と特別支援学級・通級指導教室の担当者の協働による連携 : 国語の授業作りと就学支援の試みを通して
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/369
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/369489c625a-fdd9-4abb-9597-21c1de7137d5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 通常学級と特別支援学級・通級指導教室の担当者の協働による連携 : 国語の授業作りと就学支援の試みを通して | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Collaboration between Regular Class Teachers and Special Support and Resource Room Teachers : Exercises in Designing and Supporting Elementary School Japanese Lessons | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 幼児の自発性 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 幼児教育課程 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 柔軟な対応力 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 二段階の思索法 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 限定的発想を広げる | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Spontaneity of young children | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Course of child care | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Flexible reactivity | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Two steps thinking method (TST) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Widening limited thinking | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12412714 | |||||
著者 |
加藤, 悦子
× 加藤, 悦子× 渡邊, 千聡× 金子, 道子 |
|||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 幼児の自発性を促すためには学生の柔軟な対応力が重要である。しかし,幼児教育課程において,学生が柔軟な対応力を持てるようにするプログラムはなかった。著者は,想定外の事態にも柔軟に対処できるように,限定的発想を広げる事前の話し合い(二段階の思索法)を工夫した。「二段階の思索法」は,個人思索の後にグループ思索を行うものであり,学生は,これによってまず自分の思索の限界を知り,次により広い可能性を経験することになる。二段階の思索法の結果,発想が豊富になり視点の変化が見られた。また実際の幼児との活動に効果を示したと思われるケースがあった。ただし,柔軟性が発揮されたと判断する基準が明確でないという問題点も浮き彫りになった。最後に,柔軟な対応力の研究の問題点について考察した。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | We contrived “Two steps thinking method (TST)” in order for students to flexibly deal with the possible difficulties when they help young children make picture books. In this study, we checked the effectiveness of TST and considered the matters of making flexible reactivity for nursing young children. In TST, we let students individually think at first and provide them the time for thinking in a group, through this process students experience the limit of their own thinking and the previously unknown wide possibilities for dealing with young children. We thought TST is effective for widening their scope of thinking and making mindset for flexible interaction with young children. As the result of TST, students’ ideas became abundant and their viewpoints shifted to some extent. These changes might benefit for later making picture books activity with young children. We considered the improvement for more effective methods for enhancing flexible reactivity of students. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 植草学園大学研究紀要 en : Bulletin of Education and Health Sciences, Uekusa-Gakuen University 巻 7, p. 79-89, ページ数 139, 発行日 2015-03-01 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 10 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00009821959 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 18835988 |