ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 植草学園大学研究紀要
  1. 植草学園大学研究紀要
  2. 7巻

ロール・プレイングを活かした物語作りの意味 : 教員(保育者)養成における専門性を高めるために

https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/366
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/366
be5f0d18-77ea-49e9-9c73-a971dca72063
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00009821839.pdf KJ00009821839.pdf (523.3 kB)
license.icon
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-05-26
タイトル
タイトル ロール・プレイングを活かした物語作りの意味 : 教員(保育者)養成における専門性を高めるために
言語 ja
タイトル
タイトル The Significance of Student Story-making, based on Role Playing : An Activity for Enhancing Teacher Quality in the Early Childhood Education Undergraduate Course
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教員(保育者)養成
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ロール ・プレイング
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 物語作り
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 絵本
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 自己成長
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teacher training for Early Childhood Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Role Playing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Making story
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 picture book
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 personal growth
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12412714
著者 植草, 一世

× 植草, 一世

WEKO 620

ja 植草, 一世

en UEKUSA, Kazuyo
UEKUSA, Kazuyo

Search repository
安藤, 則夫

× 安藤, 則夫

WEKO 621

ja 安藤, 則夫

en ANDO, Norio
ANDO, Norio

Search repository
馬場, 彩果

× 馬場, 彩果

WEKO 622

ja 馬場, 彩果

en BABA, Ayaka
BABA, Ayaka

Search repository
抄録(日)
内容記述タイプ Abstract
内容記述 教員(保育者)養成における専門性を高めるためにロール・プレイング(以下,R・Pと示す)の活用が求められている。しかし教員養成の授業で使うためには課題が残っていた。そのためにR・Pを充分に活用するために準備段階の方法を工夫してきた。その1つの試みとして,絵本を活用して物語作りをするときにR・Pをする方法を考案し,その効果を実際のR・Pと比較して検証した。仲間とともに役割を取りながら絵本の続きを考える活動を行った結果,他者や自分への気づきや,共感的なつながりが深まったことでお互いの立場を理解するといった自己成長の効果が得られた。それは実際のR・Pと類似した効果であった。その結果,R・Pを活かした物語作りが教員養成のために有効であると確かめられた。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In order to enhance teacher quality, Role Playing originated by Moreno has recently been attracting attention in the field of teacher training for Early Childhood Education. But as it is difficult to introduce Role Playing in its complete form into a class, we created a new activity as a preparatory activity for Role Playing. It is a conversational activity of three students in which each one takes an assigned role and cooperates with other members in making a story by continuing an interrupted story from a picture book. We tried to confirm the effectiveness of the activity. As a result of having carried out the activity in our class, it promoted personal growth through self-awareness and understanding others’ feelings, deepened empathic relations with others, and mutual understanding of viewpoints. The effectiveness of the activity is similar to that of Role Playing. Therefore we regard it as worth introducing into the coursework for Early Childhood Education.
言語 en
書誌情報 ja : 植草学園大学研究紀要
en : Bulletin of Education and Health Sciences, Uekusa-Gakuen University

巻 7, p. 47-57, ページ数 139, 発行日 2015-03-01
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 7
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00009821839
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18835988
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:38:52.785347
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3