WEKO3
アイテム
肢体不自由のある子どもの認知面の困難と支援方法に関する研究動向について
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/251
https://uekusa.repo.nii.ac.jp/records/2518008689c-8185-466f-8bb3-482f1b8083e3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 肢体不自由のある子どもの認知面の困難と支援方法に関する研究動向について | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A review of studies on cognitive difficulties in and educational support methods for children with physical disabilities | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 肢体不自由 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 視覚認知 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 支援方法 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Physical Disabilities | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Cognitive Difficulties | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Educational Support | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12412714 | |||||
著者 |
渡邉, 章
× 渡邉, 章 |
|||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本手局では,肢体不自由のある子どもの旨忍知面の困吴隹への对応に関する研究動向を整理し,この領域における今後の課題を明確にすることを目的とした。国内外のこれまでの肢体不_由のある子どもが不す旨忍知面の困吴隹に関する研究としては,視覚旨忍知の困吴隹に関する研究とその情報処理フロセスの特徴に関する研究が行われていた。また,旨忍知面に困吴隹を不す肢体不自由のある子どもへの支援については,視覚旨忍知の困吴隹の軽減に関する研究,旨忍知様式に对応した指導に関する研究,視機能平価に関する研究,文字指導に関する研究, 連動及ひ姿勢と視覚旨忍知との関係についての研究が行われていた。さらに,視覚旨忍知の困吴隹の背景にある脳機能についても研究が行われていた。これらの研究の知見について概観し,肢体不自由のある子どもの旨忍知面の困吴隹についての理解と支援方法に関してどのような課題があるかを考祭した。 | |||||
言語 | ja | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this article is to review the recent studies about cognitive difficulties in and educational support methods for children with physical disabilities, and to clarify the present tasks in this research field. As a result of the review, two groups of studies were found: those about the characteristics of cognitive difficulties and those about the characteristics of information processing. Concerning studies about educational support for these children, this article discusses the reinforcement method for those with cognitive difficulties, instructional methods to cope with differing cognitive styles, assessment of visual function, instruction of written characters, and correlation between motor development and cognitive development. Also, studies of brain function regarding cognitive difficulties are mentioned. Finally, the author discusses possible tasks for future studies about the cognitive difficulties of children with physical disabilities. |
|||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 植草学園大学研究紀要 en : Bulletin of Education and Health Sciences, Uekusa-Gakuen University 巻 1, p. 69-76, ページ数 128, 発行日 2009-03-01 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 12 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00008210879 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 18835988 |