@article{oai:uekusa.repo.nii.ac.jp:00000539, author = {安藤, 則夫 and ANDO, Norio and 長谷川, 修治 and HASEGAWA, Shuji}, journal = {植草学園大学研究紀要, Bulletin of Education and Health Science, Uekusa-Gakuen University13}, month = {Mar}, note = {(要旨)今までの著者らのアンケート調査では,英語が不得意と思う学生が多かった。その原因が多数の学生の性格型に合っていない英語教育法にあると予想し,確かめた。学生の性格の違いは,勉強への意欲や勉強法の違い・成績や習得の違いとなって現れると考えられる。今回は,アンケートによって学生の性格から見たニーズを明らかにし,性格の違う学生が自分に合った勉強の仕方を出来るようにする教材について検討した。アンケートの結果,活発型の学生が多かった。活発型の学生は,集中力を求められる授業が苦手であり,学習の成果が得られないことが分かった。また,学習の成果を得るには,理解できることが重要であると考えられ,英語のあらゆる面での理解が簡単に得られる教材について検討した。それは,集中力が弱くても飽きさせない英語の持つ多層的情報が得られやすい教材であると予想され,そのような教材の可能性について検討した。, Many Japanese students are weak in English. The authors propose and attempt to confirm that the method of English education of junior high school and high school does not match the personality of students. Individual difference in student's personality should affect motivation, learning style and achievement level. We attempted to clarify learning needs of each student as well as personality differences by administering a questionnaire asking university students about their personalities and history of English learning in junior high school and high school. Results showed that students with an active personality are prevalent. They lack the ability to concentrate, have negative feelings toward English education and low levels of achievement. It was proposed, therefore, that English education should be targeted to reduce difficulties for this type of student. In addition to this, comprehension was deemed important. It was concluded then, that students of every personality type need materials offering multilayered information about English language in order to acquire the necessary information more easily. The applicability of this conclusion was considered.}, pages = {5--16}, title = {中学高校での英語教育で英語が習得出来ない訳 : 学生の性格型から英語教育を考える}, volume = {13}, year = {2021} }