@article{oai:uekusa.repo.nii.ac.jp:00000511, author = {山田, 千愛 and 實川, 慎子 and JITSUKAWA, Noriko and 栗原, ひとみ and KURIHARA, Hitomi and 髙木, 夏奈子 and TAKAGI, Kanako and 北田, 沙也加 and KITADA, Sayaka and 髙野, 良子 and TAKANO, Yoshiko}, journal = {植草学園大学研究紀要, Bulletin of education and health sciences, Uekusa-Gakuen University}, month = {Mar}, note = {本研究では,保育者の語りから保育所における地域の身近な人との関わりを検討した上で,地域環境との関係について明らかにすることを目的とした。保育所の保育者を対象とした半構造化面接の内容についてSteps for Coding and Theorization(SCAT)を用いて質的分析を行った結果,「保育所の子どもと地域の身近な人との関わり」は2カテゴリー,9サブカテゴリー,12構成概念,「保育所の保育者と地域の身近な人との関わり」は2カテゴリー,7サブカテゴリー,10構成概念が抽出された。その結果,保育所における地域の身近な人との関わりは地域環境や開設からの年数により異なっているが,園庭の有無における明らかな違いは見られなかった。また,全園で子どもは〔地域住民〕に対してく挨拶・会話>を行っていることから,子どもは日頃から地域の身近な人との関わりから,見守られている安心感や地域に対する親しみを感じていると考えられる。, This study examined relationships between nursery schools and local communities based on data collected in semi structured interviews with nursery-school teachers. The qualitative analysis of the data using the Steps for Coding and Theorization (SCAT), which focuses on “relationships between nursery school children and people in local communities” generated 12 concepts, nine subcategories, and two categories; the analysis of “relationships between nursery school teachers and the people in local communities” generated 10 concepts, seven subcategories, and two categories.  Our results indicate that relationships between nursery schools and local communities differ depending on the local environment surrounding the nursery school and the time since the nursey school opened. However, there was no significant difference between nursery schools with and without gardens. All nursery school children engaged in “greetings/conversations with people in their local communities”, which led to a sense of security and a feeling of being among friends who looked out for them and with whom they communicated on a daily basis.}, pages = {73--84}, title = {子どもと保育者はどのように地域の身近な人と関わっているか? : 保育所の地域環境による違い}, volume = {12}, year = {2020}, yomi = {YAMADA, Chie} }