@article{oai:uekusa.repo.nii.ac.jp:00000464, author = {加藤, 悦子 and KATO, Etsuko and 内田, 義人 and 飯島, 千恵子 and IIJIMA, Chieko and 遠藤, 隆志}, journal = {植草学園大学研究紀要, Bulletin of Education and Health Science, Uekusa-Gakuen University}, month = {Mar}, note = {植草学園大学では、ICT活用指導力のある教員の養成を目指して、2015年から全国の大学に先駆けて、「障害のある子どものICT活用」の授業科目を新設した。この授業科目の設置にあたり新たにタブレット端末を導入し、特別支援学校教員および小学校教員養成においてICT 活用を進めている。本稿では、1) 授業で使用するタブレット端末の導入と環境整備およびその管理といったハードおよびソフト両面における授業科目新設の準備、2) 実際の特別支援学校などの現場でのICT を活用した授業内容、3) これまでの学生の学びの成果、について報告する。本授業による深い学びによって、実際の学校においてICTを活用できる教員養成が可能となることが示唆された。, Uekusa Gakuen University introduced the new curriculum subject “The utilization of ICT by children with disabilities” in 2015 ahead of the rest of the universities across Japan with an aim to train teaching staff who can demonstrate the leadership in the utilization of ICT. We have brought in new tablet PCs following the introduction of this new subject and we are promoting the utilization of ICT in the teacher training course for students to become teachers at Special Support Schools and elementary schools. In this paper, we will report on the following topics: 1) The preparation for the new curriculum subject in terms of both physical and non-physical aspects such as the introduction of tablet PCs and the arrangement and management of the environment. 2) The content of the actual classes utilizing ICT in schools such as Special Support Schools. 3) The students' learning outcomes so far. The indication was that extensive learning through this course would make it possible to train teaching staff who can utilize ICT in an actual school situation.}, pages = {77--88}, title = {「障害のある子どものICT 活用」の授業科目新設によるICT活用可能な教員養成の取り組み : 植草学園大学での教員養成におけるICT活用の可能性Ⅰ}, volume = {11}, year = {2019}, yomi = {UCHIDA, Yoshito and ENDO, Takashi} }