@article{oai:uekusa.repo.nii.ac.jp:00000460, author = {長谷川, 修治 and HASEGAWA, Shuji and 桑名, 俊一 and KUWANA, Shun-ichi and 北條, 洋子 and HOJO, Yoko}, journal = {植草学園大学研究紀要, Bulletin of Education and Health Science, Uekusa-Gakuen University}, month = {Mar}, note = {The purpose of the present study was to verify the effects of small track classes aimed at improving the freshmen’s English ability at University X. The small track classes were conducted in 2013, 2014, and 2015, with the approximately 200 freshmen of each year being divided into upper, middle, and lower level classes. The size of each class was around 20 students, and two classes from each level were selected as samples for this trial each year. After four months of instruction, the effects of the small track classes were measured by both a written and a listening test, comparing each pre- and post-test score. In the results, the students’ English proficiency consistently showed significant improvement on the written test in the lower level classes. In all classes regardless of level, the students’ English proficiency on the written test gradually improved to produce an overall significant difference in the final year. Despite these results, no improvement on the listening test was shown in any year either overall or in any individual class. These findings made it apparent that the next measures to be taken should be for the enhancement of the students’ listening comprehension along with further work on written English. More specifically, the former would be for all the classes, while the latter for the upper and the middle level classes only., 本研究の目的は,X 大学1 年生の英語力向上を目指した習熟度別少人数クラスの効果を検証することであった。この習熟度別少人数クラスは,2013 年,2014 年,2015 年に,それぞれ約200名の学生を上位・中位・下位から成る3 レベルに分割して実施された。各クラスの人数は20名程度であり,サンプルとして,各レベルからは,毎年,2クラスずつが抽出された。習熟度別少人数クラスの効果は,4 ヶ月の授業を行い,その事前・事後に実施した筆記テストおよびリスニングテストの成績を比較して検証した。その結果,筆記テストでは3 年間に渡り,下位クラスは一貫して英語力の有意な向上を示した。上位・中位・下位を合わせた全クラスでは,年を追うごとに英語力が伸長し,3 年目には有意な差となるまで向上した。しかし,リスニングテストでは,3 年間を通じて,レベル分けされたクラスのみならず全クラスでも英語力の有意な向上は見られなかった。これらの結果により,次に取るべき方策は,文字英語に対応できる英語力の養成と同時にリスニング力の増強であることが明らかとなった。特に,前者は上位・中位クラス対象であり,後者は全クラス対象とするものであった。}, pages = {29--39}, title = {A Diachronic Study of Small Track Classes in University (1) : Does the Students’ English Proficiency Improve?}, volume = {11}, year = {2019} }