@article{oai:uekusa.repo.nii.ac.jp:00000425, author = {安藤, 則夫 and ANDO, Norio and 長谷川, 修治 and HASEGAWA, Shuji}, journal = {植草学園大学研究紀要 : 創立10周年記念号, Bulletin of Education and Health Science, Uekusa-Gakuen University}, month = {Mar}, note = {従来,情緒的覚醒は,活動水準の高低として一次元的に把握されてきた。しかし情緒的覚醒を認知機能と関連した3次元(緊張,興奮,弛緩)から見ることが,学習における情緒の役割を明確にし,情緒を学習の促進をもたらす要素として活用する道を開くことになると考えられる。今回は特に,3つの情緒の中の弛緩性の情緒に焦点を当てその重要性について検証を試みた。アンケートによって得たU大学の学生の中学高校での英語学習への感想と学生の情緒表現型の関連性から見ると,弛緩型の学生は,英語学習に対する好感度・得意度が高くゆとりを持って英語学習を受け容れていると推測された。また3つの情緒がバランスよく現われている均衡型の学生には,英語学習の様々な活動を好んで行っている傾向が見られた。このことから,弛緩性の情緒に学習に対する受容性を増す機能や状況に対応して情緒状態を転換させる機能があると推測された。また3つ情緒がバランスよく現れることが,様々な学習活動に積極的に取り組む姿勢を促すと示唆された。, Previously, emotional arousal (ED) was thought to have only one axis of activity level. In this study, we assumed that there are 3 axes of ED related to attentional function: tension, excitement and relaxation. If we can find the particular emotional function that facilitates English learning, we will be able to apply emotions to it. We tried to verify the effectiveness of relaxed emotion for learning English. For this purpose, we administered a questionnaire asking university students about their experience of English education at junior high school and high school and their emotional expression type (EET) during said experience. The results showed that relaxed emotion types more easily participated in the various kinds of English learning activities. We also found that relaxed emotion facilitated emotional changes in accordance with different learning activities. Therefore, it was concluded that a relaxed flexible state induced by relaxed emotion may be the optimal emotional state for learning English}, pages = {63--72}, title = {英語学習における弛緩性の情緒の役割 : 大学生における英語学習評価と情緒表現型の関連性からの検討}, volume = {10}, year = {2018} }