@article{oai:uekusa.repo.nii.ac.jp:00000381, author = {安藤, 則夫 and ANDO, Norio and 長谷川, 修治 and HASEGAWA, Shuji}, journal = {植草学園大学研究紀要, Bulletin of Education and Health Sciences, Uekusa-Gakuen University}, month = {Mar}, note = {無意図的想起と学習の関係については今まで研究されてこなかったが,本論では,無意図的想起が記憶の自動化に役立ち,学習の促進要因になる可能性を探った。特に言語学習では,言語の基本となる文法や言葉の意味を考えなくても理解し表現できる言語に関わる「記憶の自動化」が必要であるが,その自動化に,自分の経験や想定した状況への対処を自発的に反復練習する意味を持つ無意図的想起が大きく貢献していると思われる。言語学習(発達)の観点から見ても,乳幼児期における単語の発音が出来る前の喃語や簡単な文を話し始める頃の独り言が無意図的想起に相当し,言語学習の促進要因になっている。同様に無意図的想起は,児童期の言語学習にも役立つと考えられる。無意図的想起の促進要因と考えられる理解欲求と活用欲求を活用して無意図的想起が起こるようにすると,言語機能の自動化(言語使用に関わる記憶の自動化),ひいては言語学習の促進が起こると仮定される。今後,この仮定を確かめ,応用していく研究が必要と思われる。, English abstract: Although involuntary remembering (IR) has not been researched in connection with learning, we explored the possibility that IR automatizes memory and contributes to learning. In order to succeed in language learning, it is necessary to facilitate memory automatization (MA) which enables us to instantly understand and express the basic parts of the language. MA is facilitated through IR which repeatedly practices coping with assumed situations. In the field of language development, babies’ babbling and toddlers’ self-talk are forms of IR which facilitate language development. Similarly, IR can promote language learning in school children. We hypothesized that the desire to understand and utilize, which elicit IR, can be used for language learning. Going forward, we need to confirm this hypothesis and find a method of application for language learning in school children., 6, KJ00010185839}, pages = {51--61}, title = {外国語学習における無意図的想起の活用 : 記憶の自動化を促進するために}, volume = {8}, year = {2016} }