@article{oai:uekusa.repo.nii.ac.jp:00000292, author = {荒金, 房子 and ARAKANE, Fusako}, journal = {植草学園大学研究紀要, Bulletin of Education and Health Sciences, Uekusa-Gakuen University}, month = {Mar}, note = {アドバンス・オーガナイザー(以下,AOと呼ぶ)とは,学習者に教材を教授する前に提示することで、その内容の理解を促進させるための導入資料である。本研究においては,日本人大学生を対象とし,英語の映像教材でのリスニングにおける2種のアドバンス・オーガナイザー(問題,サマリー)の効果についての実験を行った。58人の日本人大学生は,以下の4つのグループに分けられた:(a)試験問題を前もって提示されたグループ (b)サマリーを前もって提示されたグループ (c)試験問題とサマリーの両方を前もって提示されたグループ(d)前もって何も提示されないコントロールグループ。各グループは,字幕なしのDVDを2回見た後,多肢選択とショートアンサー問題からなる試験を受けた。ANOVA による統計処理の結果,4つのグループ間に有意な差は見られなかった。しかし,その結果を通して,アドバンス・オーガナイザーを用いた映像教材による英語授業への今後の研究への示唆がなされた。, Advance organizers are materials introduced in advance of the material to be learned in order to facilitate comprehension of L1 and L2 texts. The purpose of the present study is to investigate the effects of two advance organizers, question previewing, and summary previewing, on Japanese university students' listening comprehension of English-language videotapes. Fifty-eight Japanese students were randomly assigned into the following four groups: (a) question previewing (b) summary previewing (c) combination of both and (d) control. Each group viewed one video twice without captions. After viewing, a set of multiple-choice questions and short-answer questions in English were administered. A statistical analysis of the results using Analysis of Variance (ANOVA) showed no significant difference in scores between the four experimental groups. However, based on the results of the analysis, some implications for further research were presented., 16, KJ00008523619}, pages = {129--134}, title = {英語の映像教材聴解におけるアドバンス・オーガナイザーの効果}, volume = {3}, year = {2011} }