@article{oai:uekusa.repo.nii.ac.jp:00000026, author = {安藤, 則夫 and 長谷川, 修治 and HASEGAWA, Shuji}, journal = {植草学園大学研究紀要, Bulletin of Education and Health Sciences, UEKUSA-GAKUEN University}, month = {Mar}, note = {要旨:著者のパソコンを使った英語教育プログラム(以下,EP)によって,小学生の学習内容と類似性がない英語文のリスニング力が伸びた。この現象は,応用力(運用力)が伸びたせいではないかと推察された。文献調査によって,応用力を伸ばす要素を検討し,EPに当てはまるかどうかを検討し,さらに応用力を伸ばす英語教材について考察した。応用力を伸ばす要素には,変化への多様な対応性と柔軟な対応性がある。多様な対応性とは,児童に興味を持って考える機会を与え,日常生活の少しのヒントから多くを類推する活動を促す要素である。柔軟な対応性の面では,構造化された全体を意味あるまとまりに細分化し,場面に応じた再構築を促す要素がある。どちらの要素もEPに含まれていた。最後に、さらによい方向での波及効果を促進するための応用力を伸ばす英語教材について検討した。, An unexpected increase in English comprehension was demonstrated using our English educational program for students of primary school. We hypothesized that increase in listening ability was produced by the application skills of the primary school students involved. Therefore, we began to investigate the factors which promote such skills. The promoting factors for the acquisition of application skills may involve interesting activities that give students opportunities to think with small hints from daily life. They may also be segmented, thereby promoting flexibility in thinking through freely integrating the segmented parts according to the situation. We also considered how to improve our program for increasing positive transfer of learning.}, pages = {59--68}, title = {応用力を高める英語教材を考える:リスニング力の向上に注目して}, volume = {9}, year = {2017}, yomi = {ANDO, Norio} }