@article{oai:uekusa.repo.nii.ac.jp:00000244, author = {齋藤, 基一郎 and SAITO, Kiichiro}, journal = {植草学園大学研究紀要, Bulletin of Education and Health Sciences, Uekusa-Gakuen University}, month = {Mar}, note = {フフスアイ不ーション人体標本の歴史と解剖学教育の目標について述べた。この標本は体液が抜かれ,シリコン樹脂で含浸されているため,室温で保存ができ,無臭•無害であり,収縮や腐敗することが無いため, 從来のホルマリン液浸標本と比べ極めて画期的なものである。フフスアイ不ーション全身標本は人体構造学を学ぶ医療系学生に学習意欲を十分に持たせることのできる価値を有する。この標本は放射線医学,病理学, 法医学などの教育研究にも役兄つ。日本の医療系解剖学夹習の現状とフフスアイ不ーション人体標本を使用した場合の利便性,永久保存教材標本の作製について論じた。, In this article, the author describes the history of plastination and plastination anatomical teaching specimens. Plastination specimens are dry, odorless, and lasting; they even retain structural details down to histological level. Plastinated human specimens are ideal teaching materials for practical anatomy and are superior to previously used wet material. They are also useful for studying radiology, pathology and forensic medicine. Above all, plastinated whole-body human specimens facilitate understanding of the human structure. The application of the plastinated human body and the production of durable teaching specimens for practical anatomy are discussed with special reference to comedical education in Japan., 5, KJ00008206479}, pages = {13--21}, title = {医療系大学の新しい人体解剖学教育と実習 : プラステイネーション人体標本の導入}, volume = {1}, year = {2009} }